Anatomy Trains jako mapa i KMI jako zbiór reguł i zasad postępowania, które wynikają z tej mapy, tworzą wspólnie system, który pomaga poprawić ludzką strukturę i ruch.
W rozważaniach na temat manipulacji manualnych, rehabilitacji i edukacji ruchowej mających poprawić sprawność przedstawiano mechanistyczny model ludzkiego funkcjonowania. Większość analiz zachodniej akademickiej tradycji polegała na rozróżnianiu w ciele najdrobniejszych jego składowych i badanie ich funkcji w relacji do całego ciała. Powstało mnóstwo publikacji i badań analizujących działanie i patologię tych wszystkich części jednak odwróciło to uwagę od spojrzenia na system całościowo w taki sposób w jaki natura żywa funkcjonuje. Ludzki ruch jest haotycznym wydarzeniem (w sensie mechanistycznym) i wymaga rozpatrywania go w sposób synergistyczny analizując ciało w szerszej perspektywie.
Podstawowym założeniem w nowym spojrzeniu jest to, że ludzkie ciało nie funkcjonuje w częściach. Koncepcje pojedynczych mięśni i oddzielonych organów zostały stworzone za pomocą noża. W żywym organizmie ten rozdział nie istnieje. Wszystko jest ze sobą połączone i razem tworzy funkcjonalną, żywą jednostkę. Takie rozróżnianie działania i funkcji poszczególnych mięśni obserwując relacje i ułożenie w ciele pomiędzy przyczepem początkowym a końcowym, również odwraca uwagę od tego jaki efekt może mieć skurcz danego mięśnia na otaczającą go powięź i sąsiadujące mięśnie, stawy, więzadła itd. Przykładowo mięsień Vastus lateralis (mięsień obszerny boczny – głowa czworogłowego), który opiera się od powięź biodrowo – piszczelową uda jest niezbędny dla stabilności i integralności stawu biodrowego i uda. To jednak również odwraca uwagę od tego jaki może on mieć wpływ poprzez podłużne siły ciągnące poza przyczep tego mięśnia.
Anatomy Trains jest mapą podłużnych połączeń w sieci powięziowej ciała. Założenie jest proste – podążać za ciągłością mięśnia i powięzi w poszukiwaniu linii napięcia, które przedłużają pojedynczy mięsień biegnąc poprzez poszczególne segmenty ciała. Te podłużne linie dają nam obraz tego jak stabilność warunkuje właściwą funkcję i jak jej zaburzenie może prowadzić do dysfunkcji. Z tą wiedzą możemy “rozplątać” te dysfunkcyjne wzorce poprzez eliminowanie ich przyczyn i rozwiązać problem. Przykładowo ból dolnego odcinka kręgosłupa może pochodzić z opuszczonego łuku stopy. Tego typu podejście nie neguje wszystkiego co w ostatnich stuleciach nauka osiągnęła w dziedzinie mechanistycznej analizy ciała, daje jednak nowe dynamiczne spojrzenie przestrzenne na to czego się wcześniej nauczyliśmy.
Sieć powięziowa rozwija się jako trójwymiarowa pajęczyna podczas drugiego tygodnia rozwoju embrionalnego. Mięśnie, kości i organy rozwijają się w tej sieci kształtując ją i będąc przez nią kształtowane. Ta sieć się zwija rozciąga i ulega ciągłym przemianom podczas rozwoju embrionalnego. Sieć powięziowa może być rozcięta przez skalpel, wysuszona przez wiek, skrócona przez uraz lub stać się mniej funkcjonalna poprzez niewłaściwe używanie i odżywianie organizmu. Jednak zawsze pozostaje jedną nierozerwalną siecią.
Anstomy Trains zostały unaocznione przez prostą zmianę orientacji skalpela podczas wykonywania sekcji zwłok. Oddzielając od siebie poszczególne warstwy ciała uwidaczniają się połączenia mięśniowo – powięziowe tworzące błoniaste mosty pomiędzy mięśniami tworząc długie struktury przypominające ciąg połączonych ze sobą parówek lub kiełbas. Podążając za tymi liniami napięcia pracujemy systemem 12 meridianów (nie chińskich meridianów a powięziowo – mięśniowych), które przekazują ruch, stabilizację, przeciążenie i ograniczenie z jednego segmentu ciała na inny często odległy segment dając objawy w tym miejscu. Te podłużne taśmy oplatają ciało z przodu, z tyłu z boków, w układach heliktycznych, diagonalnych oraz biegną przez środek, wnętrze (“core”) naszego ciała otaczając narządy wewnętrzne.
KMI to system manipulacji powięziowych, który został zbudowany na powyższej koncepcji. Kiedy relacje pomiędzy taśmami zostaną zrozumiane, można zbadać i ocenić ich funkcjonowanie oraz poprzez użycie reguł KMI przywrócić balans i łatwość funkcjonowania na przebiegu tych taśm. Serie sesji KMI mają za zadanie “otworzyć” powierzchowne mięśnie, “obudzić” mięśnie głębokie a następnie przywrócić właściwą relację pomiędzy funkcjonowaniem obu tych warstw.
Anatomy Trains stanowi niesamowity krok na przód w pokazywaniu relacji pomiędzy stabilizacją i ruchem w unikalnym ludzkim wzorcu z bardzo małą powierzchnią podstawy i wysoko zawieszonym środkiem ciężkości. Reguły KMI to umiejętność wykorzystania mapy anatomy trains do całościowej systemowej terapii.
(źródło: anatomytrains.com)
Integracja strukturalna Anatomy Trains pomaga rozwiązywać trwale takie problemy jak:
- bóle kręgosłupa
- bóle stawów
- bóle i dyskomfort mięśniowy
- niewłaściwe wzorce ruchowe
- wady postawy
- wady zgryzu i stawu skroniowo – żuchwowego
- sztywność
- bóle głowy
- nadmiernie skumulowane napięcie w ciele spowodowane przeciążeniami
- stany pourazowe
- utrudniające ruch blizny
- i wiele innych problemów związanych ze zaburzeniami strukturalnymi ciała.
Zmieniając wzorce postawy i ruchu osiągamy pozostającą na długo zmianę, która pozwala klientom nie tylko na pozbycie się wielu dolegliwości ale również przyniesie zmianę w wielu innych aspektach życia danej osoby.